Saturday, February 27, 2016

"מהי פסיכותרפיה" - המשך...

"מהי פסיכותרפיה" - המשך...
טיפול טוב הוא תהליך ייחודי שמותאם אישית למטפל. כמו שלא הייתם רוצים לטפל אצל רופא שנותן אותה תרופה לכל מטופל, כך חשוב להגיע לפסיכותרפיסט שיש לו כמה כלים ושיטות טיפול שונות. המטרה של הטיפול היא לגלות את הכוחות הפנימיים של המטופל ולקרב אותו לייעוד המיוחד שלו. אופה רוצה שכל העוגיות או לחמניות יצאו זהות, לעומת זאת, גנן רוצה לגלות את היופי המיוחד של כל פרח וצמח. כל לקוח מגיע לטיפול עם צרכים משלו ונקודות חוזק ייחודיים. אירווין יהלום, אחד מהמטפלים המובילים בדור וסופר פורה, מסביר כי מטפל טוב ממציא טיפול ייחודי לכל לקוח. מטפלת היא לא כמו פאנית שיכולה לספר ולסלסל, אך עושה שימוש באותם כלים בסיסיים לכל לקוחותיה. למעשה, יש פתגם בקרב מטפלים, "כשאתה פטיש, כולם מסמרים", כלומר, כשיש למטפל גישה אחת בלבד לטיפול, כמעט בלתי נמנע שהוא ינסה להכניס את המטופל למסגרת שלא בדיוק מתאימה לו.
יש אין סוף משתנים המשפיעים על הטיפול, כגון:
האם נוח ללקוח לדבר על הנושאים ישירות, או שהוא מעדיף לבטא את הרגשות שלו דרך מוסיקה, אמנות, כרטיסי טיפול או כלים אחרים? האם המטופלת רוצה להיכנס פנימה לעמקי הנפש ולבנות את עולמה הפנימי? או שכרגע חשוב לה לפתח כישורי תקשורת יעילים יותר? מה המטרות שלה לטווח הקצר והארוך? האם המטופל צריך טיפול פרטני או זוגי? האם המטופל חווה דיכאון, חרדה, טראומה או התעללות? כל זה כמובן משפיע על גישת הטיפול בצורה משמעותית. האם הוא רוצה טיפול מעמיק לאורך תקופה ארוכה, או שהוא צריך להשיג את מטרות מצומצמות בפרק זמן מוגבל?
הרבי מאפטא, בעל ספר "אוהב ישראל", נותן לנו את המשל הכי מוצלח לטיפול:
"דהנה הבורא יתברך הטביע בכנסת ישראל בכלל ובפרט שיהא בו מעיין נובע מים חיים, נביעו חכמה בינה ודעת ותורה וחכמת אלוקות ושאר מידות העליונים. אך שהמעיין הוא סתום מעפריות החומר וחשכת הגשמיות וסותם המעיין ההוא ומעכב נביעתו, וצריך כל אחד לחפור הבאר ההוא ולהסיר משם כל הדברים המעכבים ומונעים הנביעו...".
בעצם כוונת הטיפול להסיר את המכשולים כך שכח הנשמה תאיר ושפע המעיין יזרום.

No comments:

Post a Comment