Saturday, February 27, 2016

מטה-טלק

אחד הדברים ששונים בין טיפול לשיחות רגילות עם בני משפחה וחברים הוא שאנחנו מדברים על מערכת היחסים בתוך הטיפול, מה קורה כאן ועכשיו בין המטופלת למטפלת.
מטפלים לעתים מתייחסים להליך של פגישה, זאת אומרת לא רק לתוכן שנדון, אלא גם איך מדברים על אותו תוכן. לדוגמא, "אני שמה לב שכששאלתי אותך את השאלה הזאת שאת הסטת את מבטך ממני והעביר את התנוחה שלך במושב. האם שמתם לב? אם לתנועות האלה היו מילים, מה הם היו אומרים? או "דברנו על כמה נושאים אישיים מאוד היום. איך אתה מרגיש לגבי זה עכשיו?" שאלות כאלה מסייעים לנווט את שיחה לכיוון טיפולי.
תשובות לשאלות כאלה יאפשרו לי להבין את השכבות השונות של רגשות שיש בתוך הלב. לדוגמא: אנשים יכולים להרגיש אשמים שהם כועסים, או חשים טינה שהם מרגישים קורבן, או מרגישים נבוכה שהם עצובים ובוכים. חשוב מאוד להבין ולפרוק את שכבות אלה של רגש, והשאלות לגבי מה שקורא כאן ועכשיו מאוד מועילות לזה. לעתים קרובות אי אפשר לעבד ולרפא את רגשות הפנימיות עד שנכיר ברגשות המשניים המכסים אותם.
אני גם שואלת את המטופלים איך הם מרגישים לגבי הטיפול באופן כללי, או על הפגישה. או היכן הם חושבים שאנו נמצאים בתהליך של הטיפול שלהם. לתת משוב כנה על שאלה כזאת יכולה לתת העצמה וחיזוק.
במקרים שהלקוחות שלי נותנות לי משוב שלילי או אומרים לי שהם לא מרוצים ממשהו שקורה בטיפול או שרוצים לעשות משהו בצורה שונה אני שמחה לשמוע את זה מכמה סיבות:
• זה אומר לי שהם לוקחים את מערכת היחסים הטיפוליות ברצינות ונתנו לו מחשבה.
• זה אומר לי שהמטפלת מודעת לרגשות שלה ומוכנה לחלוק אותם איתי.
• אני יודע שלהיות מסוגלת לתת משוב בסביבה בטוחה ותומכת בתוך הטיפול יעזור להם לחזק את המערכות יחסים מרכזיים האחרים בחייהם.

אנשים רבים מגיעים לטיפול בגלל קשיים במערכות היחסים האישיים שלהם. לעתים קרובות כשמדרבים על היחסים בין המטפל למטופל זה יכול לעזור לשפר מערכות היחסים חשובות האחרות בחייהם.

No comments:

Post a Comment