Saturday, February 27, 2016

דימוי עצמי

    לכבוד גברת ולדמן היקרה!                                                                                                                           
כבר הרבה שנים אני מתמודדת עם הדימוי העצמי שלי. כשהייתי ילדה בבית הספר, למרות שהייתי חכמה וחרוצה הבנות האחרות בכיתה צחקו עליי. גם לא הייתה לי חברה אחת טובה שעמדה לצידי בהתמודדות הזו. היום אני אמא לכמה ילדים ואני עובדת במשרה חלקית, אבל לפעמים אני עדיין מרגישה אותה ילדה קטנה חסרת אונים שאין לי את היכולת והכוח לעמוד במשימות. קשה לי במצבים חברתיים ואני לא מספיק מאמינה בעצמי. אני מרגישה שכולם מסביבי יותר טובים ממני באיזושהי מידה. אני מתחילה לראות תופעות דומות בבת הגדולה שלי, זה ממש מפחיד אותי - אני לא רוצה שהיא תעבור אותם קשיים שאני עברתי או שתצטרך להתמודד עם אותה התמודדות שאני מתמודדת עד היום הזה. מה את ממליצה לי לעשות? – מאמא דואגת


לכבוד אמא דואגת יקרה!
קודם כל אני רוצה להגיד לך שאני מעריכה את האומץ שלך לכתוב לי את המכתב הזה. זה לא קל להתמודד עם התחושות הקשות האלה, במיוחד שזה משפיע גם עליך וגם על בתך. יישר כוח.
הדימוי העצמי  או ההערכה העצמית שלנו מורכבים בעיקר מארבעה דברים: עוצמה אישית, כשירות או יכולת שלנו להתמודד בחיים, ההערכה של המידות שלנו, והחשיבות שלנו בעיני אלה שחשובים לנו.
כל אחד מהמרכיבים האלו יכול להשפיע על המרכיבים האחרים. לפי מה שאת מספרת, בנות הכיתה שאז היו מאוד חשובות בעינייך התעללו בך, וזה השפיע בצורה כללית על ההערכה העצמית שלך. הייתי רוצה לשמוע ממך יותר פרטים לגבי המשפחה שבו גדלת - איך הם הגיבו להתעללות שעברת בבית הספר, ואיך היו מערכות היחסים בבית. גם לשמוע יותר פרטים על המשפחה שלך היום. איך הקשר שלך עם בעלך? עם ההורים? האם יש מישהו אחד שכן מאריך אותך ותומך בך?
בכל אופן יש דברים שאת יכולה לעשות היום לחזק את המרכיבים של הערכה עצמית אצלך וגם אצל הבת שלך. נתחיל לדבר עלייך ומתוך הדברים תביני גם איך לעזור לבתך.
יש כלל בתורה שהיא נכונה גם בטיפול – "אין הדין נמתק אלא בשורשו". כל אחד מאתנו חייב שיהיה לו קשר עם מישהו שמאמין בו ותומך בו. לך זה היה חסר, ואת חייבת למצוא דרך להשלים את החוסר. אנשים בלי סביבה תומכת פשוט סובלים עד שמשהו משתנה. אסירים הנתונים בבידוד בדרך כלל נכנסים לדיכאון בזמן קצר. היוצא מן הכלל הם אלה שמתוך הבדידות חזרו בתשובה ופיתחו קשר חזק עם הקב"ה.
גם את צריכה לדעת שהקב"ה אוהב אותך והוא ברא אותך עם תכלית, ולפתח קשרים עם חברות שרואות את הטוב שבך.
עוצמה אישית מתפתחת כאשר את רואה שאת מסוגלת להשפיע לטובה על הסביבה שלך. כמו שאומר רבי נחמן: "אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן." בדברים היומיומיים שאת עושה את גורמת טובה לילדים שלך, לבעלך ובעבודה. אפילו להעלות חיוך על הפנים של שכנה יכול לתת לך הרגשה של עוצמה. תחפשי כל יום כמה דברים שאת עשית שהשפיעו לטובה על הזולת.
כשירות - לכל אחת מאיתנו יש כוחות ויכולת מיוחדים. מה הם הכוחות שלך? זה יכול להיות בכל תחום: במטבח, בריקוד, בחינוך או בעבודה. זו נטייה טבעית להשוות עצמנו לאחרים, וזה מאוד קל להשוות את עצמינו לאחרים בצורה שמשפילה אותנו, כי הרי אנו רואים את עצמינו מבפנים עם כל הקושי וההתמודדות שלנו, ואת השני רואים רק מבחוץ את הצד שהוא מראה לעולם. את לא חייבת להשוות את עצמך לאחרים. תשימי את הדגש בטוב שבך, גם אם הנקודות הטובות הן ממש זעירות. לאט, לאט זה ישפיע עלייך לטובה.
אותו דבר לגבי המידות הטובות שלך. אני כבר יודעת שיש בך אומץ, ענווה, והרבה אהבה ואכפתיות לבת שלך. איזה עוד מידות טובות יש בך? זה לא גאווה להכיר את הטוב שבנו. אפילו משה רבינו כתב על עצמו בתורה "והאיש משה עניו מאוד...".
בילדות שלך את למדת מאחרים שאת לא שווה. עכשיו את צריכה ללמוד מסר חדש – שאת כן שווה, יש בך יכולת ועוצמה והקב"ה אוהב אותך וברא אותך עם תכלית. זה ממש פרויקט, אבל פרויקט חשוב ביותר שישפיע על כל החיים שלך לטובה. מטפלת, פסיכולוגית או פסיכותרפיסטית טובה יכולים לעזור לך בתהליך. "אין האסיר מתיר את עצמו מבית האסורים". לפעמים קשה לנו לראות את הנקודות הטובות בעצמינו וצריך עזרה מבחוץ. אם קיבלת הרבה מסרים מאחרים שאת לא שווה זה לא קל לפתח צורת חשיבה חדשה, אבל אני מאמינה שאת מסוגלת. אם יש לך אפשרות אולי כדאי גם להתחיל ללמוד משהו חדש או להתנדב במקום שתוכלי לפתח חברויות חדשות ולחזק את הכוחות הפנימיות שיש בך.
לגבי הבת שלך, כל הארבע נקודות שאת תחזקי בעצמך שייכות גם אליה. חשוב להיות בקשר עם ביה"ס לשמוע מה קורה שם, למה בנות מתעללות בה ומה הם יכולים לעשות כדי לעזור. תשאלי את המורה איזה בנות יכולות להיות חברות טובות לבתך ותזמיני אותם לבקר. מטפלת רגשית שמתמחה בילדים גם תוכל לעזור לבת שלך להתמודד ולפתח חברויות.
אמא יקרה, אני מקווה מאוד שתשובתי עזרה לך. אם יש עוד משהו שאני יכולה לעזור, אל תהססי להתקשר אלי 052-424-2234.

No comments:

Post a Comment