Saturday, February 27, 2016

'התקשרות' או 'אטצ'מנט'

בשנתיים הראשונות של החיים, התינוק מפיק לקחים רבים שנשארים איתו למשך כל החיים. הוא לומד איך לאכול, לזחול, ללכת, לתקשר, לשחק ועוד הרבה. אחד הדברים החיוניים ביותר שהתינוק לומד, הוא בעצם הבסיס ליחסים שלו לכל החיים, אבל לעיתים קרובות אנחנו לא מכירים בו בכלל. בפסיכולוגיה קוראים לזה 'התקשרות', או 'אטצ'מנט'.
כאשר האמא ערנית לצרכים של התינוק, יודעת להרגיע אותו כשהוא בוכה, מאכילה אותו כשהוא רעב, משכיבה אותו כשהוא עייף, מחזיקה אותו, מלטפת אותו, מחזיקה אתו קשר עין, ובקיצור: נותנת לו חום ואהבה - נוצר ביניהם חיבה וחיבור בצורה מעוד עמוקה. החוויה הזאת מלמדת את התינוק לקחים חיוניים: כאשר הצרכים של התינוק נענים עם חום ואכפתיות הוא ילמד שהעולם הוא בעצם מקום בטוח וטוב, שזה בסדר לבקש עזרה בעת הצורך, כי הצרכים הבסיסיים שלו מתמלאים. הוא ילמד שהוא חביב ומסוגל, ושזה בסדר לתת אמון באחרים. כאשר הצרכים הבסיסיים הללו אינם מתקיימים, התינוק יכול ללמוד לקחים הפוכים ח"ו. פסיכולוגים עשו מחקרים רבים בנושא של התקשרות וההשפעה שלה לאורך כל החיים.
ילדים, בני נוער ומבוגרים שחוו התקשרות בריאה בשלבים מוקדמים בחיים הפנימו את היחס החיובי שקבלו מהוריהם, כך שיש להם יותר בטחון עצמי. יותר קל להם לתת אמון באחרים וליצור יחסים חזקים ובריאים שיעזרו להם להצליח בחיי משפחה, בלימודים ובעבודה. דפוסי התקשרות בטוחים יעזרו למבוגרים כאשר יתחתנו ויהיו בעצמם הורים. דפוס ההתקשרות שלנו משפיע גם על הקשר שלנו עם בורא העולם, כמה אנו מרגישים שאנו בניו האהובים ויכולים לפתח שיחה עמו.
בגלל שהנושא של ההתקשרות נתפס אצלנו אפילו לפני שאנחנו לומדים לדבר, הוא קדם-מילולי, ויושב מאוד עמוק בתוך הנפש, כמו מסנן או משקפת שדרכם אנו רואים את החיים, אבל למעשה רוב הזמן אנחנו אפילו לא מודעים לכך שהוא קיים.
פסיכולוגים מצאו דרכים שונות למדוד ולסייג דפוסי התקשרות. מחקר מעניין מצא כי לרוב האנשים (75%), הסוג של התקשרות שנוצר בשנים הראשונות של החיים נשאר פחות או יותר יציב במשך כל חייהם. כלומר הגישה שלהם להורות תהיה דומה לאופן שבו הם עצמם גודלו, הסגנון של אהבה שהם קיבלו בבית יהיה דומה לסגנון האהבה שהם נותנים לאהובים שלהם. ה25% האחרים הצליחו לשנות את סגנון ההתקשרות שלהם באמצעות טיפול או קשרים חיוביים אחרים.
בשבועות הקרובים נבחן מה אנחנו יכולים ללמוד מהתיאוריה של ההתקשרות שיכול לעזור לנו להיות הורים ובני זוג טובים יותר, לחזק את המערכות יחסים החשובים שלנו, ולהביא יותר שמחה וחיבור לתוך חיינו.


No comments:

Post a Comment