Saturday, February 27, 2016

מה ההבדל בין פסיכולוגיה, פסיכותרפיה, עבודה סוציאלית ופסיכיאטריה.

לעתים קרובות שואלים אותי: מה ההבדל בין פסיכולוגיה, פסיכותרפיה, עבודה סוציאלית ופסיכיאטריה. האם הם מבוססים על אותן תיאוריות? מה הם ההבדלים בטיפול? האם יש קונפליקט בין תיאוריות הפסיכולוגיות והפרספקטיבה התורנית?
פסיכיאטר הוא רופא שעבר הכשרה מיוחדת בתרופות למחלות נפש. רוב הפסיכיאטרים שעובדים בקופת חולים עושים מפגשים קצרים עם הפציינטים ומחלקים מרשמים שיכולים להועיל בטיפול במחלת נפש. חלק מהפסיכיאטרים למדו גם פסיכותרפיה – ריפוי לנפש דרך דיבור ושיחה. אלו האחרונים, עובדים בדרך כלל באופן פרטי ולוקחים סכומים גבוהים מאוד.
עובדת סוציאלית יכולה ללמוד תואר ראשון או שני. עובדות סוציאליות מיומנות בהתמודדות עם מגוון רחב של התמודדויות אנושיים. חלקן מקבלות הכשרה מיוחדת בפסיכותרפיה, וחלקן מתמחות בתחומים אחרים, כגון עזרה לקשישים, משפחות בשירותי רווחה, ילדים עם צרכים מיוחדים, או צרכים שונים בקהילה.
בפסיכולוגיה ופסיכותרפיה, שיטות הטיפול אומנם דומות, אולם ההכשרה היא שונה. בישראל פסיכולוג חייב דוקטורט. פסיכולוג הוא גם מוסמך לעשות סוגים של אבחונים פסיכולוגיים שפסיכותרפיסט לא עושה. אין דרישות רישוי ברורות לפסיכותרפיסטים בישראל, ולכן חשוב לוודא שפסיכותרפיסט יהיה בעל תואר שני שעבר לפחות שתי שנות התמחות בפיקוח. קיימות כיום כמעט מאה גישות שונות לטיפול, מהן נפוצות יותר ומהן נפוצות פחות. כל פסיכולוג ופסיכותרפיסט לומד גישה אחת או יותר בצורה מקיפה, וגישות אחרות לפי רצונו. ההבדל בטיפול תלוי יותר באוריינטציה התיאורית, ובאישיות, יותר מאשר בתואר שקיבל.
כאשר אתם מחפשים מטפל מקצועי, אתם רוצים לדעת שאתם בידיים טובות. אומנם חשוב לדעת איזה סוג של הכשרה יש למטפל, אבל זה לבד לא מספיק. מטפל אחראי לעולם לא ימסור את הפרטים של אף אחד מלקוחותיו בגלל חובת הסודיות, אך אפשר לשאול את המטפל אם יש רב או אדם ידועה בקהילה שמכיר את העבודה שלו ויכול להמליץ עליו.
מלבד ההכשרה המקצועית, הגורם החשוב ביותר בהצלחת הטיפול זה הקשר בין המטפל למטופל. נכון לוודא שאתה מרגיש בנוח עם האדם שאיתו אתה מדבר. האם זה מישהו שאתה מרגיש בנוח לשתף בקשיים שלך? מערכת היחסים בין המטפל והמטופל הוא חלק חיוני בתהליך הריפוי.

ישנן גישות רבות ושונות לפסיכותרפיה. במדור הבאה נענה לשאלה לגבי איזה גישות מועילות ותואמות להשקפת עולם התורנית.

No comments:

Post a Comment